keskiviikko 22. tammikuuta 2014

Liikuntafiiliksiä

Viimeksi kirjoitin liikunnasta, kun vuoden ekat olivat takana pari viikkoa sitten. Silloin yhden jumppakerran jälkeen koko kroppa oli täysin poissa pelistä kolme-neljä päivää kovien lihaskipujen takia. Nyt tuntuu, että parin viikon tehokuurilla ollaan palailtu pikkuhiljaa joulukuun tasolle tai ainakin kroppa on sopeutunut taas liikkumaan. Viime viikolla kävin yo-liikunnan tunneilla neljä kertaa: circuit (syke+lihas), pumppi (lihas), intervallibody (syke+lihas) ja pumppi. Jokaisen kerran jälkeen seuravana aamuna tunsin omistavani lihaksia, mutta kuolemankipuja ei tuntunut. Lenkkeily on sen sijaan nyt jäänyt, koska pakkanen vähän hirvittää minua. Parasta kaikessa tässä kuitenkin on liikuntaa kohtaan syntynyt into!

Minä olin liikunnanvihaaja. Viime kevät kuitenkin opetti minut nauttimaan jumpasta ja kokemaan sitä paljon puhuttua endorfiinimyrskyä, joka saa aivot kylpemään mielihyvässä. Pitkien taukojen jälkeen aloittaminen on kuitenkin aina samanlaista -kuin koko keho olisi romahtanut parissa hetkessä. Parit ensimmäiset kerrat ovat yleensä täydellistä pakkopullaa ja pylly on raahattava väkisin pomppimaan salin lattialle, mutta onneksi lähtötason ollessa matala, tulokset alkavat puskea nopeasti pintaan :) Tai vaikka eivät alkaisikaan, placebo-efekti ainakin saa jaksamaan paremmin! Onhan tän nyt sujuttava paremmin, kun viime viikollakin kävin noin monta kertaa! Toimii ainakin minulla :D Tämän kevään tuskien uskon olevan takana, mutta koska intoa riittää, yritän käydä jumpassa mahdollisimman monta kertaa viikossa, jos vaikka saisi joskus nähdä jotain tuloksiakin... Tuntuu hyvältä idealta alkuun kehittää jonkinlainen taso, jota voi sitten innon kenties laskiessa keskittyä ylläpitämään.


Tavoitteenani on parantaa lihaskuntoa, kiinteytyä ja kehittää kestävyyskuntoa. Haluan koko paketin! Uutena kokeiluna napsin ennen tehostartin alkua ennen-kuvat, joihin myöhemmin voin verrata tuloksiani. Olin pitänyt tuollaista kuvatouhua överilihavien laihduttajien juttuna, mutta Mutsis on. blogin nappaamat kiintetymiskuvat saivat minut innostumaan! Muutoksia voi todella nähdä, vaikka kiloja ei karistella kymmeniä. Vielä en ole päättänyt, milloin on aika napata jälkeen-versio, mutta ehkä maaliskuun suunnilla ja toinen ehkä toukokuussa, kun yo-liikunta jää kesätauolle.

Aiemmassa Turku ja opiskelija postauksessa en muuten maininnut yliopistoliikunnasta, joka on suoraan jumalasta. Olen tästä puhunut aiemminkin, mutta aihe ei vanhene: koko vuoden rajaton jumppailu+saleilu 56 euroa. Olisi melkein pitänyt syksystä lähtien merkata ylös jokainen käyntikerta, että voisi laskea hinnan per jumppa. Mutta taas yksi syy lisää muuttaa Turkuun!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti