lauantai 1. marraskuuta 2014

Ylimieliset ja tunneköyhät jumalhahmot

Kiitos Yle, kiitos. Sykkeen kaltaisten sarjojen esittämisen jälkeen tuntuu upealta sanoa opiskelevansa lääkisessä. Tuollainen minustakin tulee. Hoitajien vihaama mulkku vailla tunteita ja ihmissuhdetaitoja. Valkoinen takki päällä liehuva jumalhahmo, joka suostuu laskeutumaan norsunluutornistaan ainoastaan, jos luvassa on mielenkiintoinen keissi, josta palkintona on kultaa ja kunniaa omilta kollegoilta. Potilaalle puhutaan ainoastaan kylmää lääketiedekieltä, hänen päätäntävaltaa omasta kehostaan ei kunnioiteta ja potilas nähdään ylipäätään ainoastaan sairautenaan. Unelmaduunini. Tuon työn takia tuhannet lukevat ensin pääsykokeisiin monta vuotta niska limassa ja sen jälkeen opiskelevat kuusi vuotta niska limassa. Meillä taitaa kaikilla olla päässä jotain vikaa, kun tahdomme uhrata elämämme kusipäisyydelle.

Suututti. Oikeastaan kihisin kiukusta eilen illalla, kun katsoin Ylen uuden realistisen sairaalasarjan Sykkeen avausjakson Areenasta. Opinnoissaan pidemmälle edennyt koulukaverini haukkui sarjan jo facebookissa aiemmin tällä viikolla, mutta tietysti halusin nähdä omin silmin, mistä oikein on kyse, ja toisaalta minä tykkään sairaalasarjoista. Kakkosvuoden opiskelijana en osaa sanoa juuta tai jaata ohjelman luoman sairaalamenon realistisuudesta, mutta silmiini pisti nimenomaan lääkäreiden mollaaminen ja kuilun kaivaminen lääkäreiden ja muun hoitohenkilökunnan väliin. Sitäkö me haluamme katsoa? Miten sikarikkaat veroja kiertävät kirurgit kyykyttävät hoitajia ja hymistelevät omassa erinomaisuudessaan? Tuleeko siitä jollekin hyvä mieli, kun näkee miten lääkäreistä maalataan totaalisia kusipäitä ja hoitajista heitä haukkuva oppositio, vaikka todellisuudessa näiden tulisi toimia toisiaan täydentävänä tiiminä? Ohjelma ei tee mitään muuta kuin kaivaa valtavaa kuoppaa kahden ammattiryhmän väliin, joiden olisi elintärkeää olla samalla puolella toisiaan halveksumatta. Minua oksettaa ajatella, että sairaalamaailma olisi tuollaista! 

  

En ole astunut vielä jalallanikaan sairaalaan ammattimielessä, mutta en suostu uskomaan, että minua odottaa siellä tuollainen todellisuus. Ei voi olla kenenkään etu, että potilasta hoitavat ammattiryhmät vihaavat toisiaan ja tuhlaavat puolet energiastaan taisteluun keskenään aivan turhaan, koska molempia tarvitaan aivan yhtä kipeästi. Tiimi! Lääkäri ja hoitajat ovat tiimi! Sykkeessä hoitajat ja lääkärit ovat tiimin sijaan kuin Etelä- ja Pohjois-Korea. Näennäisessä aselevossa, mutta pinnan alla kihisee koko ajan. Surullisinta minusta onkin, että realistiseksi sairaalasarjaksi itseään tituleeraavan ohjelman koko avausjakso tuhlattiin ainoastaan lääkäreiden ja hoitajien välisen kuilun syventämiseen samoin kuin ohjelman katukuvassa näkyvät mainokset. "Jos me odotetaan lääkäriä, tää potilas kuolee." "Meidän tehtävä on saada ne luulee, että ne keksi diagnoosin ihan itse."  Voi piip. Ärsyttää niin, että halkeen!

Olen varma, että sairaaloista löytyy ihan oikeastikin pissipäisiä lääkäreitä, jotka aliarvostavat hoitajien saamaa koulutusta ja ammattitaitoa ja antavat sen näkyä, mutta silti uskon, että enemmistö tämän maan lääkäreistä tuntee työkavereidensa arvon. Homma ei pyöri, jos kaikki rattaat eivät ole paikallaan. Toisaalta kusipäälääkärit eivät ole varmasti ainoa ongelma vaan asennekasvatusta kaivataan myös hoitajien puolella, jos ohjelmaa on uskominen, koska Sykkeen mukaan lähes kaikki hoitajien työaika kuluu lääkäreiden haukkumiseen. Tai siis se työaika, joka jää jäljelle mehupillillä lentokoneessa suoritetun jänniteilmarinnan puhkaisun ja potilaan itsemääräämisoikeuden puolestapuhumisen jälkeen. Miten asiat voivat ikinä muuttua, jos junnataan samoissa ajattelumalleissa ja telkkarista työnnetään ulos kuraa, jonka ainoa tehtävä on varmistaa, ettei sairaalamaailman stereotypiat vain pääse murtumaan?

Ja ihan pakko huomauttaa vielä, että jo minä tiedän, että potilaalla on täysi oikeus päättää omasta kehostaan ja toisaalta oikeus kieltäytyä hoidosta. Suututtaa, että lääkäreistä maalataan ihmisyyttä väheksyviä hirviöitä. Murrrr.

Lisää sarjasta: http://yle.fi/aihe/syke
Kuva: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/10/29/syke-tahti-tiina-lymi-tama-elaman-tarkoitus

91 kommenttia:

  1. En voisi olla enempää samaa mieltä! Oli kyllä tosi kiukuttavaa katsottavaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo pelottaa oikein nuo tulevat jaksot, kun kai on pakko kuitenkin katsoa, vaikka kuinka ärsyttäisi :D

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    3. Aika pitkälle kuitenkin todellista elämää heijastavaa kerrontaa, on sarja ! Sairaalassa tosin usein kyykytettävä on potilas koko henkilökunnan toimesta ! Kokemusta on !Noin 65% on terveydenhoitohenkilökunnasta virkansa puolesta toimessa, ja silloin potilaat ovat vain numero heidän praktiikassaan ja sulka teoistaan esim. leikkaus 156! Vain 35% ainoastaan potilaan puolesta toimissaan, eli heitä, jotka ovat ponnistelleet opiskelussaan oikeasti auttaakkseen ihmistä, eikä pöngittääkseen vain omaa ekoaan !

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. En ole katsonut ohjelmaa, mutta mielipiteesi perusteella tulee mieleen yksi positiivinenkin puoli: ne vähänkin kusipäiset lääkärit huomaavat oman käytöksensä ulkopuolisen silmin ja mahdollisesti korjaavat omaa käyttäytymistään parempaan suuntaan.

    Kommentti "Meidän tehtävä on saada ne luulee, että ne keksi diagnoosin ihan itse." kuvaa jotenkin lääkäreiden ylpeyttä omasta ammattitaidostaan ja asemastaan.

    Ajatelkaapa vaikka tilannetta, jossa potilas tulee lääkärin vastaanotolle ja ilmoittaa lääkärille heti kättelyssä diagnoosin - kuinkahan moni lääkäri edes harkitsee potilaan ehdottamaan diagnoosia.

    Uteliaisuus heräsi ja täytynee katsoa ainakin yksi sarjan ohjelma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa oikeasti katsoa avausjakso läpi ja ihmetellä sitä ohjelman lääkärikuvaa. Se on jo itsessään raivostuttavaa, mutta ennen kaikkea mua jurppii se, että ohjelman koko perustana tuntuu olevan lääkäreiden haukkuminen eikä oikea sairaalamaailmaan sijoittuva draama. Siis, että tottakai stereotypiolla saa leikkiä ja eri ammattiryhmille nauraa, mutta ärsyttävää on, jos se tehdään noin surkean alleviivaavasti kuten Sykkeessä eikä tyylikkäänä vivahteena.

      Mutta katso jakso ja toivottavasti tajuat, mikä mua ärsyttää :D

      Poista
    2. Katsoin molemmat netistä löytyvät ohjelmat. Aluksi luulin, että ohjelma olisi tehty sairaanhoitajan näkökulmasta, mutta sehän oli täynnä ärsyttäviä henkilöitä.

      Eipä tuossa sarjassa löytynyt vielä yhtään ammattitaitoista henkilöä, johon olisi voinut samaistua.

      Lääkärit olivat uskomattomia typeryksiä. Kynnyslautalääkäri oli ihan pihalla. Lentokonelääkäri ei osannut edes tutkia tajuttomaksi menevää potilasta, vaan tilanteen pelasti sankarillinen sairaanhoitaja, joka uskomattomalla halaustiukkuuslogiikalla päätteli potilaan tilan. Ylilääkäri oli päämäärättömänä leikkaussaleissakin harhaileva höppänä, joka etsi lähinnä huomiota muilta ihmisiltä (?).

      Realistisessa ohjelmassa hoitohenkilökunnalla olisi ollut alkoholiongelma ja ehkä lääkkeiden väärinkäyttöä, mutta suonensisäisiä huumeita käyttävä sairaanhoitaja oli ehkä hieman yliampuvaa (lääkäri olisi ollut hieman uskottavampi). Puheet navasta ja häpykarvoista oli hienostelevaa, sillä yleensä sairaalahenkilökunta korostaa omassa perhepiirissä, että aina pitää olla ehjät ja puhtaat alusvaatteet! ... ettei sitten tarvitse hävetä työkavereiden edessä!

      Eikä se sankarillisen sairaanhoitajan puolisokaan ollut kovin kiinnostunut kuuntelemaan vaimonsa innokasta selostusta päivän kohokohdasta tai osallistunut kannustavasti vaimonsa "lääkäri tunnusteluihin". Sankarisairaanhoitaja tekee luultavasti tulevissa jaksoissa lisää erilaisia liuttamisharjoituksia sen typerän lentokonelääkärin kanssa.

      Ensimmäisessä osassa oli uskomattoman paljon ärsytysmomenttia ja toinen osa oli jo huomattavasti tylsempi... uskomaton vitsiversiokokoelma amerikkalaisista sairaalasarjoista.

      Poista
    3. Jes eli en ollu yksin sitä mieltä, että vähän överiks meni! Toivottavasti tulevissa jaksoissa välähtää jotain positiivistakin. Ja se aviomies oli kans yks sankari. "En mä nyt ihan ihmeeks sitä sanos" ja aiheenvaihto, vaikka vaimo on just ollu supersankari...

      Poista
  4. Ei kannata ottaa niin tosissaan kaikkea! Kyseessähän on kuitenkin vaan tv-sarja :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo on, mutta silti ärsyttää, koska ohjelma maalaa niin yksinkertaisen mustavalkoisen kuvan lääkäreistä ja tekee sen vielä niin tyylittömästi. Paino erityisesti sanalla tyylittömästi. Kun koko ohjelma ei oikein muuta ollutkaan kuin lääkäreiden pissipäisyyden eri ulottuvuuksien esittelyä. Plus Iina Kuustosen rinta tietysti :D

      Poista
  5. Yleensä noi avausjaksot on aika kärkkäitä, et ihmiset koukuttuis ja kattois seuraavan jakson. Mut kyllähän mua nauratti tuo kliseinen vastakkainasettelu, joka laittoi ärsyttämään, vaikka en edes alla työskentele. Haen kylläkin, ja elukkapuolelle vielä :D ei taida muuten hammaspuolella eikä elukalla olla tuota hoitajat vastaan lääkärit asetelmaa edes stereotypinä. Päinvastoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä toi ykkösjakso kyllä onnistu. Kehitettiin tosta jo kavereiden kanssa vitsi viikonlopun mökkireissun aikana, kun oli ensin puhistu, miten överi ohjelma oli. Joo kieltämättä hampaan ja elukan puolella ei ehkä oo samanlaista rajua vastakkainasettelua. Tai sit en vaan oo tarpeeks syvällä hammaslääkäriskenessä, kun oma mielenkiinto toisaalla, mut toivotaan parasta, koska ei toisten mollaamisesta oo mitään etua kellekään.

      Poista
  6. Pakko varmaan itekkin katsoa tää - saa nähä miten ihan "ulkopuolinen" katsoja tän näkee. Hoitsukaverilta oon kyllä kuullut sen minkä nyt varmaan jokainen voi arvata: stereotypiaan istuvia tyyppejä löytyy ihan varmasti, mutta onneksi suurin osa lääkäreistä ei tähän kategoriaan istu. Varmasti riippuu tosi paljon kyseisen työyhteisön ryhmädynamiikasta, että miten noi ammatilliset rajat rakentuu joka päiväisessä vuorovaikutuksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kanssa sairaanhoitajakaverilta kuullu, miten ikäviä ja asennevammasia lääkärit osaa olla, mut oon silti varma, et tuo kirottu ohjelma on äärimmilleen liioiteltu. Tai olisivat edes yhden kivan lääkärin sinne käsikirjottaneet. Mutta ei, vaan avausjakson perusteella kaikki on eri tavoin kenkkuja. Ehkä laitan toivoni tuleviin jaksoihin.

      Poista
  7. Nyt on kyse kuitenkin tv sarjasta, tavallisesta sairaala arjesta ei kovinkaan kiinnostavaa draamaa saataisi aikaan. Kyllähän siinä sairaanhoitajakin esitettiin narkkarina ja huorana, ei se minua sairaanhoitajana saanut kihisemään raivosta. Itse pidin sarjaa erittäin viihdyttävänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai kyse on viihteestä ja ihmiset on tarkoitus saada liimattua telkkarin ääreen. Onnistui, koska aion tänään varmasti katsoa uuden jakson. Sairaanhoitajat kuitenkin ylipäätään esitettiin ammatillisesti taitavina ja empatiakykyisinä, vaikka henkkoht puolelta paljasteltiin pimeitäkin asioita, mutta lääkärit olivat kaikki ikäviä ja tunnekylmiä työssään. Se ja erityisesti sen tyylitön ylikorostaminen harmitti minua.

      Poista
  8. Lääkisopiskelija itsekin5. marraskuuta 2014 klo 9.36

    Pahimpana pidän ehkä itse sitä, että sarja on kuitenkin niin realistinen, että joku jopa saattaa uskoa sen kuvaa sairaalamaailmasta. Ehkä siksi on parempi, ettei (ainakaan vielä) sarjassa ole ns. oikeita inhimillisiä ja samaistuttavia lääkäreitä. Greyn anatomiasta (uusimmissa kausissa etenkin) tai Housesta tms. ei luultavasti kukaan luule sen olevan totta, koska ko. sarjoissa suhdejutut ovat niin suuressa roolissa tai lääkäri käyttäytyy niin epätavallisesti, että muutkin lekurit sitä kommentoivat.

    Itse paljon eri sairaalasarjoja katsoneena pännii älyttömästi kaikki heti alkuun nähdyt kliseet: huorahoitsu, huumehoitsu, kaikki lääkärit ovat miehiä ja kaikki naiset hoitajia, ihmeteot lentokoneessa (kas kun ei tippunut alas...) ja lääkärien ja hoitajien välinen maailmansota. Ja teemana hierarkia... mmmitä?

    Tiedostan kyllä, että draama on draamaa ja Sykkeessä on tarkoitus säväyttää ja järkyttää, mutta mun on ainakin vaikea katsoa sarjaa tuhahtelematta turhautuneena. Ei kai minun tuleva työyhteisöni voi olla noin hirveä? Lääkäreillä ja hoitajilla on erilaiset, toisiaan tukevat tehtävät sairaanhoidossa, ja jos se on hierarkiaa, niin olkoon. Ei se estä tasapainoisen ja tasa-arvoisen työyhteisön syntymistä ja ennen kaikkea toisen mielipidettä kuuntelevaa ja ammattitaitoa arvostavaa suhtautumista työkaveriin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mitä ihmettä! Minä näin ainakin kaksi naislääkäriä ja myös mieshoitajia ekassa jaksossa. Älä nyt paskaa puhu. :D

      Poista
    2. Lääkäriopiskelija itsekin5. marraskuuta 2014 klo 11.29

      Niin mäkin. Mutta ko. hahmot puhuivat yhteensä korkeintaan minuutin verran yhdessä jaksossa. Tasapaino asettuu tuohon lääkärit miehiä, naiset hoitajia suuntaan.

      Poista
    3. Aamen, allekirjoitan täysin. Erityisesti tuo viimeinen kappale on kuin omasta suustani. Olen ehkä naiivi opiskelija, mutta haluan todella uskoa, että minun työyhteisöni ei tulevaisuudessa tule olemaan täynnä toisten halveksuntaa vaan kaikki ymmärtävät toistensa arvon. Ja jos me tulevat lääkärit ja tulevat hoitajat halutaan haudata nää menneet asennevammat, ehkä me joskus oikeasti onnistutaankin :) Koska en minä halua tehdä töitä Sykkeen kaltaisessa sairaalassa!

      Poista
  9. Noniii! Eikai vaa menny osalla ihmisistä tunteisii nyt tää..? Tää on silti vaan sarja ja musta tosi rohkeeta että suomessa ees tämmönen kehitetty! Mielenkiintonen ja viihdyttävä ohjelma kaikkinensa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meni se ehkä vähän, mutta vaan tyylittömän esitystavan takia. Kestän todellakin lääkäreiden dissaamisen ja teen sitä itsekin sekä puheissani että kirjoituksissani, mutta sen verran ammattiylpeyttä minullakin jo on, että surettaa, kun lääkärit esitettiin sarjassa ainoastaan ikävinä pissipäinä. Ja sitäkään ei tehty tyylillä vaan nolon alleviivaavasti.

      Poista
  10. Hei K.! Toivon Sinulta tulevaisuuden lääkärinä että hoitaisit potilasta ihmisenä, eikä sairautena. Usein tuntuu ettei lääkärit arvosta hoidettavaa. Kun pääset osallistumaan lääkärinkierrolle niin huomaat mitä tarkoitan. Ihminen on kokonaisuus ei pelkkä diagnoosi. Onnistuuko House kertomaan totuuden sairaalasta paremmin. Totuus on oikeasti fiktiota ihmeellisempää. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Tavoitteena todellakin olisi, että musta joskus kasvaa hyvä lääkäri eikä vaan kylmä kone. Onneksi aikaa on vielä oppia sekä faktaa että potilaan kohtaamista :)

      Housea ei voi edes verrata tähän, koska se on niin eri juttu. En väitä, että muut sairaalasarjat olisivat sen todenmukaseimpia kuin Sykekään, mutta olisin vain kaivannut muutamaa ammattinsa osaavaa lääkärihahmoa sarjaan tyylittömän lääkäri-irvailun rinnalle.

      Poista
  11. Tervetuloa alalle! Täällä vastailee kirurginen sairaanhoitaja. Jakso oli varsin kärjistetty, mutta valitettavasti asioissa oli hiukan perääkin. Olen työskennellyt 15v. kirralla ja nähnyt jos vaikka minkälaista kirurgia. Hierarkia on voimissaan edelleen, mutta onneksi se on jo hiukan tasoittunut niistä ajoista, kun aloitin hoitajan urani. "Kirurgin tauti" tauti iskee moniin lääkäreihin viimeistään erikoistumisvaiheessa. Nuoret lääkärit ovat äärimmäisen mukavia tullessaan alalle innokkaina ja avoimina kaikelle uudelle. Sitten vanhemmat, kokeneet kollegat "kouluttavat" heidät sairaalan tavoille ja liian monet alkavat ymmärtää oman "arvonsa". Poikkeuksiakin onneksi on. Ei tarvitse mennä montaakaan vuotta taaksepäin, kun osastomme kirurgeja ei saanut kutsua edes etunimellä. Auta armias, jos sen menit tekemään... Kahvihuoneeseen ei ollut mitään asiaa ylilääkärin kierron jälkeen pariin tuntiin, vaikka oman lakisääteisen aika olisi ollut hoitajallakin. Ruokasalissa on edelleen oma lääkärien pöytä, johon ei todellakaan sovi muiden istua. Minä onneton aikoinaan istuin opiskelijana tuohon pöytään, ja ihmettelin kun naapuripöydästäkin päät kääntyivät.

    Vielä kommentoisin, että kokenut sairaanhoitaja päihittää kyllä mennen tullen vasta alalle tulleen nuoren lääkärin. Niin monet kerrat olen kuullut, kun nuori lääkäri kysyy meiltä hoitajilta, että mitä yleensä olette tässä tilanteessa tehneet? Ja sekin on kyllä totta, että kokenut hoitaja älyää nopeasti mikä potilasta vaivaa ja lääkäriltä pyydetään sitten "siunaus" tiettyihin hoitotoimenpiteisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkoitukseni ei ollut missään nimessä sanoa yhtäkään pahaa sanaa hoitajen ammattitaidosta. Meillekin on jo moneen kertaan koulussa painotettu, että kokeneet hoitajat ovat nähneet valtavasti kaikkea ja että kannattaa kysyä. Mainoksissa ja ohjelmassa minua vaan jurppi tuo hoitaja-lääkäri -kuilun alleviivaaminen. Kun tuntui ettei ohjelman esitysaikaan muuta oikein mahtunutkaan kuin lääkärien eri huonojen puolien esittelyä ja hoitajien huokailua, miten kenkkuja lääkärit ovatkaan.

      Lohduttavaa kuulla, että me sentään tullaan ulos tästä koulusta melko nöyrinä oman ammattitaidon suhteen, koska se fiilis mulla itellä koulussa on koko ajan ollut. Ei kukaan tunnu olevan kauhean itsevarma omista taidoistaan, vaikka kuinka lääketieteen lisensiaatiksi valmistuu. Ehkä vanhojen lääkäreiden eläköityessä alettaskin vielä vauhdikkaammin murtaa tätä jyrkkää vastakkainasettelua :)

      Poista
  12. Olen itse sairaanhoitaja ja olen katsonut nyt tuota sarjaa kaksi jaksoa. Onhan se omalla tavallaan viihdyttävä, mutta onhan se tottakai aika kaukana todellisuudesta. Mutta en aivan allekirjoita tuota kommenttia siitä, että kirurgin hahmo olisi liikaa kärjistetty. Tuommoisia lääkäreitä on, tunnistan jopa muutaman kommentin omasta elämästä. Mutta kysymyshän on aikalailla persoonista, ei niinkään ammattiryhmästä omasta mielestäni. Mutta kyllä se jostain syystä on vaan omituinen totuus, että tämmöistä käytöstä esiintyy aika paljon kirurgien kanssa. Toivottavasti herättää ajatuksia arvon kirurgien joukossa. Toisaalta suhtaudun kyllä kirurgin hahmoon vähän niin kuin Putouksen Kissi Vähä-Hiilariin (eli vähän huumorilla, menikö käytös yli fitness urheilun kanssa).

    Mutta joo, en menis vertaa, että kuvaa todellista sairaala maailmaa ja en kyllä samaistu itseäni kehenkään sairaanhoitajaan,

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on vasta kakkosjakso tänään edessä ja toivon, että paranee avauksesta. Siinä harmitti eniten se tökerö tapa, jolla lääkärit esitettiin, kun kaikki olivat jollain tavalla yksiulotteisen hirviöitä. Tietysti monia jaksoja vielä edessä, mutta avausjakson kässäri minusta keskittyi ihan liikaa alleviivaamaan lääkäri -hoitaja -vastakkainasettelua, mikä söi ohjelman laatua.

      Nuo kirurgit on nyt parissakin kommentissa saanut urakalla lokaa niskaan... :D Harmittaa kuulla, koska olen sen verran naiivi, että en haluaisi uskoa, että Sykkeen kirurgin kaltaisia lääkäreitä oikeasti löytyy. Sotii niin pahasti omaa ajatusmaailmaa vastaan tuo hänen käytöksensä, että olen vain hämmentynyt, että tuollaisia oikeasti vilistää sairaaloiden käytävillä.

      Poista
    2. Itse olen sh -opiskelija ja juurikin pääsin todistamaan kirurgisen osaston toimintaa omin silmin. Karu totuus on, että edelleenkin, ainakin tässä sairaalassa missä olin, vallitsee edelleen hierarkia hoitajien ja lääkäreiden välillä. Todella alentavaa, kun kirurgi käskee minua avaamaan hänelle ovea ilman mitään järjellistä syytä ja toinen napsuttaa ja käskee pois tieltä. Sitten perään tulee haukut, kun ei olla ehditty mitata potilaan lämpöä kuten hän käski. No, eipä me olla ehditty edes syömään koko päivänä... Mutta hän ei sitä voi mitata vaikka mittari on vieressä. Myös lääkäreiden tiputtelemia paperia olen nostellut. Eikä siellä missä minä olin niin lääkärit olleet tauoillakaan hoitajien kanssa samassa huoneessa, omassa kopissaan he ovat.

      Ihana, että jaksat vieltä uskoa, että sairaalamaailmassa asiat olisivat paremmin, niinkuin osittain onkin, mutta ei tuo ihan hatusta vedettyä ole. Ei tilanne aivan noin huono varmaan missään ole, mutta toisaalta siinä hoitajilla myös näyttäisi olevan vain yksi potilas vuorossa, kun totuus voi olla jopa lähempänä kymmentä. Maailmassa on paljon hyväsydämisiä lääkäreitä, mutta kaikki eivät ole. Kaikki eivät ole edes kovin sosiaalisia, minkä vuoksi mielestäni lääkäreilläkin pitäisi olla psykologiset testit, kuten hoitajillakin joissain kouluissa on. Muistuttaisin myös, että kaikki sh:t eivät myöskään ole maailman ystävällisimpiä ihmisiä.

      Itse olen iloinen, että kerrankin on sarja, jossa kuvataan myös sairaanhoitajia ja heidän työnsä merkitystä, koska yleensä sarjoissa kuvataan vain lääkäreitä ja heidän työnsä tärkeyttä. Tärkeää heidän työnsä onkin, sitä ei ole kiistäminen, mutta sh:t tekevät surkealla palkalla törkeän rankkaa työtä, joka usein jää huomaamatta. Ja arvostamatta.

      Poista
  13. Voi hyvänen aika. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Katsoppa vähän tarkemmin roolihahmoja. Lääkäreiden joukossa on myös lämminsydämisiksi kuvattuja henkilöhahmoja. Toivottavasti nahkasi paksune opintojesi edetessä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta ohjelman lääkäri-hoitaja -vastakkainasettelu oli silti käsikirjoitettu tökerön alleviivaavasti, koska muistan mukavia lääkäreitä tasan yhden leikkaussalista. Ohjelma ei onnistunut draamana vaan hölmö lääkäridissaus vei 90% tehokkaasta ohjelma-ajasta, mikä siirsi ohjelman melkein komediakoppaan. Toivon, että laatu paranee tulevissa jaksoissa, jotka aion tietysti katsoa, vaikka kuinka älähtelisin ;)

      Poista
  14. Tuollaisia lääkäreitä on varmasti paljon. Lämminsydämisiä lääkäreitä on varmasti paljon. Mitä luulet, mahtaako juonen kannalta olla oleellista, että henkilöhahmot - myös lääkärit - on kuvattu kuten ovat. Kyllä on. Get over it.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kestän kyllä, mutta yle olisi minusta voinut panostaa vähän laatuun. Draamana markkinoitu sarja tuhlasi puolet avausjakson ohjelma-ajasta komediamaisen tökerösti käsikirjoitettuun lääkäridissaukseen. Saa viiltää, kunhan sen tekisi tyylillä.

      Poista
  15. minun mielipiteeni tähän on se että tämä on kuitenkin tv sarja, yleensäkin tv sarjat ei välttämättä eikä yleensä olekkaan mitään tosi ohjelmia ei niihin ole luottamista. Lääkäreitä on moneen lähtöön niin kuin hoitajiakin ja yleensäkin ihmisiä, ei sun kannata ajatella että oikeasti sairaala elämä on tuollaista. Itse olen sairaalassa hoitajana töissä ja siellä on mukava työskennellä hoitajat mukavia kuten lääkäritkin, mutta riippuu pitkälti siitä varmasti missä työskentelet jossakin paikassa voi olla huono työilmapiiri jossa ei ole mukava olla. Se on kuitenkin tärkein asia että potilaat saavat tarvitsemaansa hoitoa ja laadukasta ja hyvää hoito se on pääasia. Sen verran vielä haluan sulle sanoa, että älä vedä johtopäätöksiä yhden televisio sarjan peruusteella millaista sun lääkärin ura olisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En todellakaan ole tekemässä mitään päätelmiä tulevan urani kulusta yhdenkään tv-ohjelman perusteella, mutta markkinointi realistisena ohjelmana kiukutti kyllä. Minua suututti Sykkeen tapa alleviivata lääkäri-hoitaja -kuilua. Jos ohjelma haluaa olla vakavasti otettava draama, minua ei saa puolelleen sketsiohjelmatyyppisellä lääkäridissauksella johon tuhlataan puolet ohjelman kestosta. Koska avausjakson kaikki lääkärit esitettiin niin stereotyyppisinä pissipäinä ja hoitajat taas heitä vihaavia potilaan puolestapuhujia, että se oli minusta liian läpinäkyvää.
      Tuon mainitsemasi työpaikkojen erilaisuuden uskon täysin ja kiva kuulla, että sun työpaikalla hommat toimii :)

      Poista
  16. On olemassa ihania lääkäreitä, mutta on myös ylimielisiä lääkäreitä joilla ei ole esim. sosiaalisia taitoja. Mutta on myös hoitajia! Toivottavasti sinusta tulee ihana lääkäri, kuka puhuu potilaan nimellä, olet aidosti kiinnostunut potilaasta ja etkä ole ylimielinen ja etkä pidä itseään parempana ihmisenä! Itse olen jonkin verran ollut sairaalassa/terveyskeskuksessa töissä. Itselläkin on tiedossa yksi sairaanhoitaja, joka on huono esimerkki sairaanhoitajasta. Sen kasvot tulevat aina mieleen ja tekstillä "älä ole tällainen", kun ärsyttää. Kun pääset lääkärin hommiin, niin tulet huomaamaan, että ohjelmassa esintyy myös tosiasioita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista! Juuri tuo oli pointtini, että lääkäreitä löytyy varmasti moneen junaan. On niitä ikäviä pissipäitä, mutta myös ammattissaan taitavia, mikä tarkoittaa paljon muutakin kuin sairauksien ja hoitojen tuntemista: empatiakykyä, potilaan kunnioittamista ja koko hoitotiimin arvostamista jne. Syke keskittyi ykkösjaksossaan ainoastaan surkeisiin lääkäreihin ja teki sen minusta vielä tökerösti, ja se minua jurppii.

      Poista
  17. Ei kukaan missään kuvittele että tämä olisi dokumentti todellisesta sairaalamaailmasta. Jos ei ymmärrä mikä on ero dokumentoidulla ja käsikirjoitetulla ja aikoo joka kerta jakson katsottuaan hermostua niin että veri kiehuu niin kannattaa ehkä valita joku muu ohjelma katsottavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tietysti, mutta minun vertani vain kiehutti sarjan tyylitön lääkäridissaus. Jakson kaikki lääkärit olivat kusipäitä (paitsi se yksi siellä leikkaussalissa, joka iski ylilääkärille jauhoja suuhun) enkä usko, että todellisuus on niin mustavalkoinen. Hoitajat esitettiin sentään ammattitaitoisina ja empaattisina, mutta lääkäreistä jokainen vain esitteli lääkäristereotypioiden eri puolia. Kestän lääkäridissauksen, mutta olisin halunnut, että se olisi tehty tyylikkäämmin.

      Poista
    2. Sarjan tarkoituksena on seurata 4 sairaanhoitajaa työ elämässä ja vapaa-ajalla. Ja esitettiihän sairaanhoitajastakin negatiivista! Onko normaalia että sairaanhoitaja piikittää itseä tai kiroilla omaisten nähden? Ja jos ohjelma olisi " seurataan 4 lääkärin työelämää ja vapaa-aikaa" niin kuvattas enemmän lääkärin työskentelyä. Ja ihan samalla tavalla lääkärit kommentoivat hoitajia kuin hoitajat lääkäreitä.

      Poista
  18. Täähän on sarja eli tää ei vastaa todellista elämää! Ja sarjoihin tehdään kiinnostava käsikirjoitus niin että tapahtumia riittää ja ihmisiä kiinnostaa katsoa sarjaa. Mä uskon että suurin osa suomalaisista tajuaa että tää on viihdettä eikä luule että oikeas sairaalas on just tuollasia ihmisiä töis.Eihän kauniit ja rohkeatkaa ole totta! Haloo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pointtini olikin ohjelman typerä tapa esittää lääkärit tökerön mustavalkoisina. Se tehtiin minusta tosi tyylittömän alleviivaavasti, mikä sai minut ärsyyntymään. Minusta kässäri ei ollut mielenkiintoinen vaan nolo, koska lääkäreiden ja hoitajien välinen vastakkainasettelu oli tehty ylikorostetusti. Joka kerta kun lääkäri jaksossa esiintyi, tuotiin esiin joku huono lääkäripiirre: aviomies väheksyy hoitajavaimonsa taitoja, kirurgi lyttää potilaan tahdon ja passittaa hoitajan ulos kynnykseltä, lentäjä aliarvioi työkaverinsa kyvyt äitiysloman jälkeen, ylilääkäri yrittää viedä kunnian sydänsiirrosta jne. Minusta ohjelman käsikirjoitus tuolta osin alitti itsensä. Ei se ollut draamaa vaan komediaa.

      Poista
  19. Hei herätys ihmiset. Tämä on viihdesarja, ei dokumentti. Kyllä täytyy olla huono itsetunto, jos tästä loukkaantuu. Jokaisessa ammatissa on erityyppisiä ihmisiä.

    VastaaPoista
  20. Tämä ohjelmahan on vähän vastapainoa jenkkosarjoille,jossa yleisesti hoitajia haukutaan ja ei arvosteta :) hyvää viihdettähän tämä oli,itse kätilöopiskelijan näkökulmasta en noita lääkärien käytöksiä täysin allekirjoita,mutta kyllä tuolla sairaalamaailmassa on tullut kohdattua hoitajia mollaavia ja kyykyttäviä lääkäreitä. Onneksi sinä et tule heihin kuulumaan! Onnea opintoihin!

    VastaaPoista
  21. http://letsfake-it.blogspot.fi/2014/11/kun-laakarit-mielensa-pahoittivat.html <<< lueppa kuule siitä.

    VastaaPoista
  22. Samanlaista dramatisoitua riitelyä ja vänkäämistähän nämä kaikki telkkarisarjat ovat. Ehkä tämä Syke onnistui herättämään tunteita juurikin siksi, että on suomalainen sarja, eikä meillä omasta takaa kauheasti ole vastaavanlaisia sarjoja tuotettu. Toisaalta ymmärrän kyllä, ettei kukaan nauti siitä, kun omasta ammattiryhmästä esitetään törkeitäkin yleistyksiä koko kansalle, mutta pitää muistaa, että käsikirjoittajathan haluavat nimenomaan herättää tunteita ja saada ihmiset koukuttumaan. Ei ketään kiinnostaisi katsoa tasapaksua tarinointia siitä, miten lääkärit ja hoitajat ovat ihan parhaita kavereita keskenään, eikä ketään koskaan harmita mikään ja kaikki käyttäytyvät asiallisesti. Ja eikös siellä ollut yksi nisti sairaanhoitajissakin sun muuta, mutta jostakin kumman syystä se ei mainintaasi ansainnut eli ehkäpä se on niin, että mitä lähemmäs asiat ihmistä itseään tulevat, sitä herkemmin niistä myös loukkaannutaan.

    Jokaisella on kuitenkin oikeus mielipiteeseensä, itse ajattelin vain esittää "vastaheittona" omani. Hyvää syksyä sinulle ja onnea opintoihin! :)

    VastaaPoista
  23. Kirurgilla on selkeästi aspergerin syndrooma! Ei ole tahallaan paskamainen.

    VastaaPoista
  24. ihan hyvä että et vielä ole astunut jalallasi työelämään. kyseessähän on tv-sarja ja asiaa pohdittuasi ymmärtänet tekijöiden tarpeet. tulet varmasti olemaan ikionnellinen, henkilötarinoiden lähtiessä kehittymään haluamaasi suuntaan. onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää, että kaikki lääkärit eivät ole assburgereita, kuten edellinen kommentoijakin totesi. esim talkkarin työ ei todellisuudessa ole aina yhtä värikästä kuten pihlajakadulla. jätän isot alkukirjaimet pois, jotta voit provosoitua ja tietää paremmuutesi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. markkinoidaanko salkkareitakin realistisena sarjana, en tiennytkään, osuva vertaus... :DDD

      Poista
  25. Vaikket haluaisikaan uskoa, niin ilkeitä kusipäävittunaama lääkäreitä on olemassa. Joka paikassa, siis aivan joka ikisessä paikassa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö myös mukavia, muita huomioon ottavia lääkäreitä olisi ollenkaan. Minusta on tärkeää, että ohjelmassa on nostettu esiin, melko karrikoidulla ja radikaalillakin tavalla, lääkäreiden käyttäyminen hoitajia kohtaan. Se on totta ja jokapäiväistä. Miksi tuosta asiasta pitäisi antaa valheellista tai vääristettyä kuvaa ihmisille? Ohjelma ei kaiva kuoppaa näiden ammattiryhmien välille, se kuilu on jo olemassa.

    Koska et ole ollut vielä harjoittelussa, et voi perustella tätä kamalaa vääryttä lääkäreitä kohtaan pelkällä hyväuskoisuudella. Korkeakouluopiskelijana tiedät varmaan hyvin, että uskomus ei ole sama asia kuin tutkittu tieto. Harjoittelussa tulet huomaamaan asioita todennäköisesti aivan eri valossa. Toivottavasti osaat tarkkailla myös tilanteita sairaanhoitajien kannalta.

    Valitettavasti ensilukemalla tekstistäsi huokuu erittäin vahvasti älyttömän jumallallisen suuri ammattiylpeys, naivius ja lapsellisuus. Sykeessä pääosassa ovat sairaanhoitajat, ei lääkärit. Juuri tätä sairaanhoitajien kyykytystä on ja se näkyy sinunkin tekstissä. Lääkäreistä ei saisi sanoa pahaa tai heitä ei saisi mollata. Asiaa voi katsoa myös toiselta kantilta, ketä on kiinnostanut, että sairaanhoitajat on esitetty ohjelmassa huorina, lääkeriippuvaisina ja perheongelmaisina? Ei ketään. Syitä on monia miksi sairaanhoitajat joutuvat vieläkin kamppailemaan palkasta, arvostuksesta ja tasa-arvosta.

    Vaikka tekstisi aiheutti minussa aluksi suunnattoman kuohumisen, löysin loppujen lopuksi kuitenkin myös hyviä pointteja. On mahtavaa jos sinun ajatusmailmasi ja oppisi tukee tiimityötä ja tasa-arvoisuutta. Toivonkin juuri sinun saavan intoa olla rajojen rikkojana ja kuilun kaventajana tulevassa työelämässäsi.

    Ehkä vielä tavataan saman kahvipöydän ääressä.
    Terv. Kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta joka sana! Voikun lääkärit tajuaisi että ei oo mukava kuunnella kun ne mollaa (ei kaikki tai ei aina). Mutta siitä tulee sellainen olo että mitäpä minä täällä teen ja anteeksi kun olen olemassa. Lääkärit tarvii sairaanhoitajan apua ja eikä moni lääkäri suostus tekemään sairaanhoitajan tehtäviä. Lääkäreiden pitäisi enemmän kunnioittaa hoitajia. Mutta kyllä niitäkin on. Mutta jos haluat olla hyvä lääkäri, niin arvosta jokaista ammattia ja elä ajattele "minä olen lääkäri, sinä olet vain hoitaja"

      T: hoitaja

      Poista
    2. Minä todellakin uskon, että ilkeitä vittupäälääkäreitä on olemassa. Siis aivan täysin. Samoin kuin tiedän, että hoitajat ovat totaalisen alipalkattuja ja -arvostettuja.

      Muutosta tarvitaan monellakin saralla ja muun muassa siksi kommenttisi sai aikaan minussa vastaavaa kiukkuista kuohumista, kuin alkuperäinen tekstini sinussa. Jos kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelija näkee tulevan/nykyisen työpaikkansa sotatantereena ja hyväksyy sen itsekin jo katkerana lääkäreitä kohtaan, olemme minusta ongelmissa. Tiedän, että lääkärit osaavat olla hirviöitä hoitajille, mutta haluan uskoa, että olemme murroksessa tuon kusipäisyyden suhteen. Meistä koulutetaan parempia ja toisiamme kunnioittavia. Tai ainakin meistä lääkiksessä koulutetaan. En ole opetuksessa kuullut yhtäkään hoitajia vähyksyvää kommenttia lääkäreiltä vaan täysin päinvastoin: "Meillä on täällä taitavat unihoitajat, jotka hoitavat tämän." "Vanhemmat hoitajat tietävät valtavasti" jne. Voin vain toivoa, että myös sairaanhoitajien koulutuksessa pyritään rakentamaan meistä tiimi, eikä iskosteta opiskelijoihin jo ykkösvuodesta alkaen, miten lääkärit ovat kyykyttäviä vittupäitä. Koska jos me nuoret opiskelijat, jotka olemme ne tulevaisuuden lääkärit ja hoitajat, eivät usko asioiden muuttumiseen, ketkä oikein uskovat?

      Sano minua lapselliseksi ja naiiviksi, kestän sen, koska tässä asiassa haluan olla naiivi. Minusta työpaikka ei saa olla sotatanner. Haluan uskoa parempaan lääkäri-hoitaja -yhteistyöhön, koska tiedän, että se on mahdollista toteuttaa, koska kyse on vain ihmisten asenteista. Minun on myös helppo hymyillä, koska olemalla itse hyvä lääkäri hoidan osuuteni. Enempää en voi tehdä. En voi korjata pian eläkeikäisten kirurgien asennevammoja ja jo aiheuttamia murheita, mutta nyt kasvava lääkärisukupolvi on jo täysin erilaista. Jos vain saamme mahdollisuuden.

      Vielä tuohon, että lääkäreitä ei saisi mollata. Blogini sisältää monia tekstejä, jotka kyseenalaistavat lääkiksen ja lääkäreiden elitistiajattelun, koska on tämä meno minustakin välillä naurettavaa. Lääkäreitä saa todellakin mollata, mutta minusta Syke teki sen ykkösjaksossaan vain säälittävän alleviivaavasti. Dissaus ei ollut hauska vivahde vaan katsojaa aliarvioivasti ohjelmasta puolet käytettiin lääkäreiden kusipäisyyden esittelyyn. Se oli minusta ongelma, joka söi ohjelman uskottavuutta kaikin tavoin. Hoitajien tökerösti esiin tuodut yksityiset ongelmat oli toinen uskottavuutta murentava seikka, mutta näkökulma tekstissäni pyöri tuon kieroutuneen lääkärikuvan ympärillä, joten annoin huumehoitajien olla. Ehkä joku huorahoitsusta loukkaantunut voi nostattaa oman myrskyn sen aiheen ympärille.

      Mä tuon pullat sit.
      Terv. Lääkiksen kakkoselta Krista

      Poista
    3. Kommentissani en kertonut hyväksyväni tällaista "sotatanteretta", enkä ole katkera. Kokemus ja mielipide minulle on muodostunut kuulemistani jutuista ennen koulutusta, koulutuksen aikana, sekä harjoitteluiden ja kesätöiden aikana. Harjoitteluja takan tässä vaiheessa on vajaat 20 viikkoa seitsemällä eri erikoisalalla. Ajatukseni ei siis perustu vain mututuntuman tai legendojen perusteella, vaan minulla itselle on kertynyt lääkäreistä sekä negatiivisia, että positiivia kokemuksia. Valitettavasti näitä negatiivisia kohtaamisia on kertynyt enemmän kuin positiivisia.

      Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi yrittänyt omalla toiminnallani muuttaa asioita. Kuulun ja haluankin kuulua tähän kuilua kurovaan toimintaan, ja niin olen myös pyrkinyt toimimaan. Minä pyrin sairaanhoitajaopiskelijana tehdä osani tästä aloitteesta, kuitenkin tiimityö on vastavuoroista, jolloin myös lääkärin täytyy tulla vastaan tai tehdä aloite. Naiviudella ei kuitenkaan saada muutosta aikaan koko porukassa (opiskelijoista eläkeikää hipoviin), vaan hyvä vuorovaikutus täytyy olla oikeasti konkreettista, näkyvää ja rohkaisevaa, ja sen tulee tapahtua vastavuoroisesti.

      Siitä olen varma, että nykyisissä koulutuksissamme opetukseen kuuluu tämä kuilun kaventaminen, sekä tiimityön kehittäminen ja opettelu. On hienoa, jos se näkyy myös lääkiksessä, niin se näkyy hoitopuolellakin! Haluan ajatella, että puhumme "eri kieltä", mutta päätavoite meillä on sama.

      Terv. Kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelija

      Poista
  26. Hei!

    Jännä postaus ja kommenttejakin moneen junaan, kiva että uusi suomalainen sarja herättää keskustelua sairaalamaailmasta. Olen aiemmalta koulutukseltani kätilö, eli siten myös sairaanhoitaja. Nykyään opiskelen lääkiksessä, preklinikka vasta mullakin meneillään. Kätilön töitä en ole vielä leipätyökseni tehnyt, sairaanhoitajan hommia sen sijaan kyllä. (Ja opiskeluaikana ennen sh-pätevyyttä lähihoitajan töitä myös).

    Kun katsoin Sykkeen ensimmäisen jakson, nauroin kippurassa, sillä siinä oli tehty viihdettä stereotypioista: yleinen ja jokseenkin toimiva tapa tehdä draamaa. Olen ollut muutamassa eri työpaikassa hoitajana. Yhdessä henkilökemiat eivät pelanneet ja työilmapiiri oli huono; eräs lääkäri muistutti käyttäytymiseltään hieman sitä kynnyskirurgia. Hoitajat puhuivat keskenään pahaa lääkäreistä, sekä toisistaan. Muut työpaikat ovatkin sitten olleet aivan toista maailmaa: työyhteisö on ollut loistava. Työssä toki esimies on aina esimies, mutta parhaassa työpaikassa kaikki istuvat tittelistä huolimatta samaan pöytään nauramaan ja keskustelemaan. Ystävyyssuhteita, jotka ulottuvat vapaa-ajallekin, muodostui yli ammattinimikerajojen. Suomessa hoitajat ovat muihin maihin verrattuina erittäin korkeasti koulutettuja, ja nykyisessä opinahjossani olen ainakin huomannut sairaalassa koskaam työskentelemättömiltä äänekästäkin hoitajien väheksyntää. Nämä ihmiset toki onneksi pienenpieni vähemmistö, niinkuin huonosti käyttäytyvät ihmiset muuallakin.

    Draamasarjan funktio ei ole esittää ammattiryhmiä hyvässä valossa, vaan aivan siinä valossa missä sarjan tekijöitä huvittaa. Ymmärrän toki sinäänsä huolesi siitä, että joidenkin harvojen mielikuvaan sairaalamaailmasta saattaa vaikuttaa draamasarja, jota mainostetaan realistisena, mutta ellei ihmisellä sitä vertaa lähdekritiikkiä ole, niin asialle ei oikein ole tehtävissä mitään; tarinat huonoista lääkäreistä kun tuppaavat leviämään kummasti paremmin kuin hyvistä. Varmaan kaikki terveydenhuollossa työskentelevät ihmiset kuitenkin näkevät viihdeohjelman läpi, ja huomaavat ettei sarjassa nyt muutenkaan ole oltu sairaalamaailman faktoista turhantarkkoja.

    Summa summarum: työpaikkoja, persoonia ja telkkariohjelmia on moneen junaan. Kiva että suomalainen draama herättää näin paljon keskustelua, ei mee Yle-vero ihan hukkaan. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista ja kokemuksista. Huippua kuulla, että jossain asiat mallillaan ja kaikki kykenee tekemään töitä ilolla yhdessä. Niin sen kuuluu ollakin :)

      En enää tähän hurjaan kommentti- ja kritiikkivyöryyn vastailun jälkeen tiedä tarkalleen, mikä pointtini tässä kirjoituksessa oli. Minua kiukutti ja ärsytti, mutta toisaalta tietysti tiedän, että ohjelma on ohjelma ja dokkarit sitten ihan erikseen. Tulos on kuitenkin hyvin ärsyyntyneesti sävyttynyt "kohukirjoitus". Toisaalta en kyllä kadu tätä, koska kiukkuni oli hyvin aitoa ja annoin ärsytykseni jopa levätä yön yli ennen tekstin kirjoittamista. Lisäksi tästä nousi mukava keskustelu, joka on kyllä laittanut miettimään. Minut jopa ehkä kaikista eniten, koska olen kaiken keskustelun täällä vastaanottanut. Hintana tietysti, että leimauduin hölmöksi ja äärikiukkuiseksi lääkäriopiskelijaksi, mutta ehkä mä kestän sen :D ja en mä oikeasti oo henkilökohtasesti loukkaantunut!

      Lisäksi kakkosjakson jälkeen tykkäsin jo sarjasta ;)

      Poista
    2. Jep, ja mm. me tullaan olemaan tulevaisuudessa ammattilaisia, ja jos emme voi vaikuttaa muiden käytökseen, niin omaamme ainakin. Monelta hoitajakaverilta olen kuullutkin, että työilmapiiri on usein hyvä paikoissa, missä työskentelee paljon nuoria lääkäreitä, sillä nykypolvelle ei ilmeisesti minkään ammattiryhmäkuilun ylläpitäminen ole prioriteetti, vaan nimenomaan tiimityöskentely potilaan parhaaksi. Hyvä niin. Poikkeuksia tietty löytyy joka sääntöön, ja idiootteja nyt on milloin missäkin ammattiryhmässä.

      Mulle itseasiassa loppujen lopuks tää koko keskustelu antoi susta tosi symppiksen kuvan. Oon aika temperamenttinen luonne ja uskon ymmärtäväni jotain tuosta mainitsemastasi kiukusta, jonka vallassa oot kirjotellu tuon tekstin. ;) Ja tää tietysti kertoo myös sun arvomaailmasta: haluat olla mukana luomassa hyvää työpaikkaa koko tiimille. :)

      Poista
    3. Kiitos! Mahtavaa kuulla, etten kaikkien mielestä ole ollut ihan rontti, koska en minä oikeastikaan ole :D

      Poista
  27. Mahtavaa, toivottavasti säilytät tuon asenteen ja arvostat sairaanhoitajia vielä työelämään päästyäsikin. Valitettavasti ohjelman karrikoiduissa hahmoissa piilee totuuden siemen. Olen itse töissä yliopistosairaalan teho-osastolla ja kyllä tuo sarja kertoo todella hyvin meidän hoitajien ja lääkäreiden väleistä. Toki mukaviakin lääkäreitä on, mutta kun joukossa on muutama kusipää, niin kyllä se ärsyttää ja aiheuttaa ongelmia, joista kärsii myös potilas. Kirjoituksesi toisaalta aliarvioi katsojien kykyä erottaa viihde ja todellisuus toisistaan. Ei kai kukaan usko kaikkien hoitajien olevan narkkareita tai huoriakaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitukseni on tosiaan melko vihainen ja nyt jälkikäteen olen oikeastaan hämmentynyt tuosta kiukkuni määrästä. Pitäisi ehkä katsoa uusiksi se avausjakso... Ärsytys oli kuitenkin todella aitoa ja annoin sen jopa levätä yön yli ennen postauksen kirjoittamista ja silti tuloksena oli ylläolevaa. Tarkoitus ei ollut aliarvioida katsojan medialukutaitoa, vaan äksyillä Ylelle minusta tyylittömällä tavalla toteutetusta lääkäri-hoitaja -läpästä. Hämmentävää muuten oli miten kakkosjakso ei ärsyttänyt minua yhtään vaan heti, kun oikean draaman määrä Sykkeessä kasvoi, mäkin lämpenin. Ja kakkosjaksossa nähtiin jo monipuolisempi kuva lääkäreistäkin ja näytettiin kusipäät tyylikkäästi kusipäinä. Tietysti olisin voinut odottaa useamman jakson ennen kirjoitusta, mutta silloin olisi missattu tämä silmiä avaava keskustelu. Mitään en siis kadu :)

      Sulle tsemppiä töihin ja toivotaan, et me tulevaisuuden lääkärit opitaan käyttäytymään. Ja kyllä me opitaan.

      Poista
  28. En ole alalla. Pidän sarjasta. Kirjoitat hyvin. Suututtaa lääkäreiden puolesta, että miksi vasiten vittumainen kuva annetaan. Arvostan reaalimaailmassa todella paljon sekä hoitajien että lääkäreiden työtä. Maksan mielelläni yleveroa. Ugh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Kakkosjakso lepytti mutkin. Maailma mallillaan ja elämä jatkuu.

      Poista
  29. Ammatti-identiteetin kehittyessä pääset tästä tuskasta varmasti yli. Hengitä ja rauhoitu, ohjelmaa ei ole pakko katsoa. Älä myöskään aliarvioi kanssaihmisiä, vaikka en itse lääkäri tai sairaanhoitaja ole, tiedän, että kyse on tv-ohjelmasta, todellisuus on eri asia. Toisaalta joku vuosi sitten eräässä suomalaisessa yliopistosairaalassa juuri hoitaja kertoi, miten kahvikupit hajoilee, kun kirurgit kamppailevat keskenään nokkimisjärjestyksestä..

    Mutta anyways, antoisia opintoja ja kasvunaikaa. Ikä ja elämänkokemus varmasti helpottavat myös :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah kiitos huolenpidosta. En minä ihan niin verisesti ole loukkaantunut kuin mitä teksti antaa olettaa, mutta saatiinpa aikaan keskustelua. Oikeastaan en ole yhtään loukkaantunut, mutta rehellisen kiukustunut minä tuon ykkösjakson jälkeen olin, ja kiukusta syntyi kiukkuinen teksti, joka ei ole niin tyylikkään argumentoitu ja hiottu kuin se voisi olla, mutta rehellinen se on.

      Noita hirviölääkäri kauhutarinoita olen saanut näistä kommenteista lukea ja olen vaan totaalisen hämmästynyt, miten ihminen voi toiselle ihmiselle olla noin epäarvostava. Kohti parempaa tulevaisuutta!

      Poista
  30. Kirjoittelehan sitten uudestaan tuntemuksistasi, kun oot tehnyt edes jonkin verran alan hommia sairaalassa ja kohdannut potilaita, lääkäreitä sekä hoitajia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti palaan asiaan hyvinkin juurta jaksain, kun sinne asti päästään ja jos blogi silloin yhä elää.

      Poista
  31. Sarjaa on tullut kaksi jaksoa. Jo ensimmäinen sai siis veret kiehumaan?

    Lääkäri Holopainen ei ole vittumainen tietentahtoen, hänellä on, kuten joku tuolla jo totesikin, selkeästi Aspergerin syndrooma. Hän toimii kuten toimii, omista rajoituksistaan käsin, on loistava kirurgi, mutta ei ilkeä. Seuraapa sarjaa niin huomaat.

    Vittupäälääkäreitä on, ihan kuten vittupäähoitajiakin. Inhimillisiä lääkäreitä on, ihan kuin hoitajiakin.
    Olen itse pitkän linjan sairaanhoitaja ja olen ollut lukuisia kertoja myös potilaana. On kokemusta niin työntekijänä kuin työn kohteenakin olemisesta.

    Pointti nyt kuitenkin tämän sarjan suhteen on se, että kyseessä on vain sarja. Ei realityohjelma.

    Sarjaa on mainostettu todentutuisuudella mm. potilastapausten ja -tilanteiden takia sekä erikoistehosteiden, kuten leikkausten, ompeleiden ym. vuoksi. Eivät ulkomaiset sairaalasarjatkaan, draamat siis, dokumentteja ole. Aivan kuten ei tämäkään. Ihmissuhdehässäkkää ja kärjistyksiä näissä on koska nämä ovat viihdettä. Ei sairaalassa romantiikkaa sillä tavoin ole kuin esimerkiksi tämän illan jaksossa (intuboinnin opettaminen hoitajalle). Puhtaasta viihteestä siinä on kysymys.

    Samoin huumeen vetämiset, prostituutiot ym. ovat ohjelmaan kerättyjä kärjistyksiä, tiivistettä, jotta katsoja viihtyy.

    Ei kannata ottaa tätä ohjelmaa niin vakavasti. Ei moni alalla jo toimivakaan ota. Itse en ainakaan. Kun työympäristön tietää, pitkällä kokemuksella, niin tietää myös, mikä ohjelmassa kolahtaa totuuteen ja mikä taas ei. Replikointi voi olla totuudenvastaista, reaktiot myös. Mutta mitä sitten. Ei tämä opetusfilmi ole. Eikä tämä totta totisesti loukkaa ketään.

    Jos loukkaa niin silloin on syytä miettiä miksi loukkaa. Viihdettä viihteenä katsovat eivät tästä provosoidu, eivät koe tätä elämää suuremmaksi. Töissä voidaan nauraa että katsoitteko Sykkeen, eiks ollut jännä/hauska/mielenkiintoinen. Sitten tehdään taas töitä. Jätetään Syke Sykkeeksi, oma työ on omaa työtä.

    Ei Syke arvoja töissä kliseisemmiksi muokkaa, ei vedä työyhteisöjä takaisin vanhaan hierarkiaan. Ei sillä sentäs niin suurta vaikutusta ole. Katsojalle se parhaimmillaan antaa näkökulman kiireiseen työhön, potilastapauksiin, pienen vilauksen sairaalan maailmasta - joka kyseisessä sarjassa on kuvitelmaa. Keksittyä.

    Sitten kun olet oikeasti töissä ja valmistunut, voit suhteuttaa fiktiiviset sarjat faktaan. Kerroit, ettet ole sairaalassa vielä ollut. Siksi ehkä ohjelmasta provosoiduit. Ei kannata. Klisheisiä tilanteita sarjassa on, niin niitä on joskus oikeassa elämässäkin, ja töissä. Joskus kuitenkin töissä on niin absurdeja tilanteita, että jopa fiktioksi muutettuna ne olisivat liian epäuskottavia.

    Niinpä ohjelma ohjelmana. Ota se viihteenä. Veikkaan, että jatkossa sarjan ihmiskuvat syventyvät, laajentuvat, kerrostuvat. Mutta siltikin on kyse vain viihteestä. Mukavaa syksyä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon pitkästä ja monipuolisesta kommentista! Totta tuo kaikki mitä puhuit todellisuuden ja sarjan eroista. Todellisuus on elettevää elämää, ei sen kuulu viihdyttää, kun taas telkkaridraaman ainut tehtävä on liimata meidät telkkarin ääreen uudestaan ja uudestaan. Joudun ehkä katsomaan uusiksi sen ykkösjakson, että muistan miten se sai minut noin liekkeihin. En kadu kirjoitustani, koska kiukun tunne on ollut hyvin aito, mutta onhan tuo hyvin jyrkkä ja lähes vauhko teksti. Se kiukku kuitenkin puski tekstiin vielä välissä nukuttujen yöunien jälkeenkin, joten aitoa se oli. Henkilökohtaisesti en ole loukattu laisinkaan, mutta ehkä orastava ammatti-identiteetti ei vain kestänyt epäreilua stereotypisointia. Koska olihan se avausjakso huono! Kakkosjaksosta jo tykkäsin, koska hahmot syvenivät ja lääkäridissaus tehtiin hienostuneemmin. Samalla oikealle draamalle jäi enemmän aikaa ja 50 minuuttia vain hurahti ilman ylimääräisiä kiukkuja.

      Innolla ja pienellä asiaankuuluvalla jännäyksellä kohti opintojen kliinistä vaihetta ja oikeaa sairaalaelämää :) Ja kiitos vielä kommentista! Laittoi miettimään, kuten moni muukin täällä lukemani.

      Poista
  32. Monet näyttävät olevan tyytyväisiä, että ohjelmassa lääkärit esitetään hyvin värikkäästi. Edellisen vuoksi monelta taitaa jäädä hieman varjoon, minkä kuvan ohjelma antaa sairaanhoitajista.

    Ensimmäisessä ohjelmassa sairaanhoitajat jättivät vastaamatta nuoren sairaanhoitajan kysymykseen, kuka henkilö palaa töihin? Tuohan on selkeää työpaikkakiusausta. Myöhemmin nuori sairaanhoitaja hyväksyttiin sisäpiiriin, koska hän osoitti käytöksellään kuuluvansa kokeneiden sairaanhoitajien joukkoon - hän haukkui omaiset ja ylitti "rohkeasti" rajat.

    Toki nuori sairaanhoitaja toimi oikein kun huolehti potilaan oikeudesta kieltäytyä leikkauksesta, mutta tapa oli epäammattimainen.

    Ohjelmassa nähtiin empaattinen sairaanhoitaja, mutta oliko kyse empatiasta vai vierotusoireista. Jokainen ylitunteellinen tilanne potilaan omaisen kanssa päättyi "liian kauaksi siirtyneeseen" piikitykseen.

    Sairaanhoitajat kuvataan potilaan ja omaisten hoivaajina, joilla riittää aikaa, koska sairaanhoitajilla ei ohjelman perusteella näyttäisi olevan todellisia työtehtäviä. Ohjelmasta saa vaikutelman, että sairaanhoitajan työaika kuluu merkittävässä määrin työkavereiden kanssa jutusteluun.

    Ohjelmaa on kuvattu realistiseksi, joten sairaalatyöyhteisön ulkopuolinen henkilö ei välttämättä tiedä, mikä ohjelmassa on realismia ja millä on vain viihteellistä arvoa. Jos ohjelmaa väitetään realistiseksi, niin hyvin helposti ulkopuolinen saa väärän käsityksen lääkärien ja sairaanhoitajien ammattitaidosta.

    Lääkärien kannalta vaikutus on lähinnä "mielensä pahoitustasolla". Sairaanhoitajien kannalta tilanne taitaa olla hieman pahempi - omaiset ja potilaat tulevat luultavasti hyppyttämään sairaanhoitajia entistä enemmän "tyynyn pöyhijöinä ja vesilasin ojentajina".

    Ohjelmaa ei pitäisi markkinoida realistisena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Wou, kiitos täysin uudesta näkökulmasta! Joutuu ihan miettimään ja kattomaan seuraavan jakson taas uudelta kantilta.

      Poista
  33. Kyllä tuo lääkärien käytös on valitettavan yleistä, mutta aivan ihania ja mahtavia lääkäreitä myös löytyy! Itse sairaanhoitajana olen nähnyt monenmoista lääkäriä ja kirurgeja ja juuri nämä kirurgit on ns ne pahimmat ja lastenlääkärit ovat puolestaan taas ne mahtavat ja asialliset tiimityön osaajia. Myönnän toki, että yhtälailla hoitajat syyllistyvät toistensa nokitteluun. Kaikki sen tietää, että on hyviä lääkäreitä ja hoitajia ja sitten on myös niitä huonoja.

    Itse koen tärkeäksi tämän ylimielisen sairaalahierarkian saamisen pois. Tämä työ on kuitenkin tiimityötä. Lääkäri ei pärjää ilman hoitajia ja hoitaja ei taas voi tehdä työtänsä ilman lääkärin siunausta. Jokaisen pitäisi kumminkin arvostaa kaikkien työtä, koska potilaitten hyvinvointi on kuitenkin se asia jonka eteen me kaikki teemme parhaamme.

    Joku on selvästi pahoittanut mielensä siitä, miten lääkärit on sarjassa näytetty. Entäs hoitajat sitten? öö aika harva on valittanut sitä minkälaisen kuvan hoitajista annetaan... yksi harrastaa prostituutiota ja toinen narkkaa jne. Jokaisen tulisi tiedostaa, että sarja on käsikirjoitettu niinkuin kaikki sarjat siten, että todellisia asioita kärjistetään. Itse luulen, että nämä asiat joita sarjassa esitetään on jonkun ihan oikean hoitajan kokemia asioita, jotka on vain kärjistetty kuulostamaan ja näyttämään pahemmalta. Ei kannata sarjaa ottaa liian vakavasti....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hämmentävää kyllä en ole oikeastaan henk.koht. loukkaantunut, vaikka tekstini kovin pisteliäs onkin, mutta kyllä minua jurppi, että oma ammattikuntani esitettiin todella typerinä hirviöinä ohjelmassa, joka kuvaa olevinaan realistisesti sairaalamaailman menoa. Ähh tuokin lause nyt kuulostaa typerältä, kun en minä vaadi mitään erityissuojelua lääkärikunnalle, en todellakaan, mutta avausjakso vaan oli minusta huono. Kakkosjakso taas oli jo hyvä, koska draama sai enemmän tilaa, lääkäreistä saatiin ihmisiä ja hoitajista jälleen lisäinfoa. En ole siis mitenkään loukattu! Ja toivottavasti en juuri kaivanut omaa hautaani taas vähän syvemmäksi, koska pointtini ei ollut se vaan yrittää edelleen avata ajatuksiani.

      Kiitos paljon kommentista ja omista kokemuksista!

      Poista
  34. Onhan se kamalaa, kun sarjan keskiössä eivät ole lääkärit, kuten yleensä. Koville tuntuu ottavan.

    VastaaPoista
  35. Meillä on urologi, joka heitti leikkurissa hoitajaa potilaan virtsapussilla kun tavarat eivät tulleet tarpeeksi nopeasti. Tämä tarina on tosi. Kirurgeiksi oikeasti hakeutuu tietyn tyyppisiä ihmisiä. Ero esim sisätautilääkäreihin on huomattava. Toki ei kaikki, mutta kyllä siinä selkeä ero on. Turha tästä on mieltään pahoittaa, varsinkaan jos kokemusta ei vielä ole laisinkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on minusta vaan niin sairasta, että tuollaisia ihmisiä löytyy. Enka minä oikeasti ole mieltäni pahoittanut, vaikka teksti saattaa hurjalta vaikuttaakin. Ykkösjakson pettymysärsytys vain purkautui ja onneksi purkautui. Saatiin aikaan hurja keskustelu.

      Poista
  36. Hohhoijaa kyllä nyt ollaan taaa mielensäpahoittajia.

    VastaaPoista
  37. Onko House hyvä "esikuva" lääkäristä?? Tai oletko katsonut house of cardsia? Kiero poliitikko joka huijaa/kieroilee itsensä presidentiksi ja samalla tappaa pari ihmistä. Kuinka moni poliitikko on ottanut tästä nokkiin? Ei lääkärit ole ainoa asia mistä tehdään ohjelma. Kerrankin tehtiin ohjelma sairaanhoitajan työelämästä ja jne. Mielestäni tuossa näytettiin sairaanhoitajista enemmän negatiivista kuin lääkäristä. Sekö tässä nyt ottaa päähän että sarjassa pääosissa on sairaanhoitajat eikä sairaalan kultalusikat eli lääkärit? Ja että kyseessä on suomalainen sarja? Jos sarja olisi jenkkien tekemä, niin olisiko kantasi eri? Tämä on vain ohjelma ei sen vakavempaa! Mutta hienoa että sanoit mielipiteesi asiasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eijeijeiei, minua ei todellakaan ota päähän, että Syke on tehty sairaanhoitajien näkökulmasta, päinvastoin! Loistavaa, että saadaan vastapainoa noille housen kaltaisille jumallääkäreille. Sekään ei minua vaivaa, että ohjelma on kotimainen. Siihenkin voisin sanoa, että täysin päinvastoin, koska vuosiin ei ole taidettu kotimaista sairaaladraamaa tehdä. Odotin ohjelmaa suurella kiinnostuksella, koska en ollut tuotannosta mitään kuullut ennen kuin katumainokset tupsahtivat tienlaidoille juuri, kun saavuin ulkomaanreissulta. Silloin iski eka ähhhh, kun mainokset keskittyivät hoitaja-lääkäri -vastakkainasetteluun.

      Siitä päästään ongelmaan, joka minut sytytti tuon avausjakson aikana. Lääkäri-hoitaja -suhde esitettiin mustavalkoisen ikävänä. Lääkäri on ilkeä pomo, joka simputtaa alempiaan. Piste. Eikä vaihtoehtoisia malleja. Nyt kakkosjakson katsoneena olen jo iloinen, koska kakkosjaksossa saatiin vähän värejä tuohon lääkäri on kusipää -malliin ja samalla saatiin itse tapahtumille enemmän aikaa.

      Täytyy myös sanoa, että hoitajat ovat olleet itse tästä kaikesta aika herkillä, varsinkin kun tämän tekstin kirjoittajana oli lääkisopiskelija. Jos olet aiempia vastauksiani kommentteihin lukenut, niin huomaat ehkä, että en minä pidä lääkäreitä muita parempina yli-ihmisinä, vaikka lääkiksessä opiskelenkin. Haluan nimenomaan kaventaa tuota typerää lääkäri-hoitaja -kuilua, joten antaa Yle tulla vaan lisää sairaanhoitajadraamaa.

      Poista
    2. Hmm, mitä hoitaja-lääkärikuilua? En ole työpaikalla sellaista nähnyt. Ettei vain nyt olisi kyse olettamuksista tai omista ennakkokäsityksitäsi, joita vastaan koetat taistella? Draama on draamaa, siinä voi olla kärjistyksiä joita ei oikeassa elämässä tai ainakaan kaikilla työpaikoilla ole. Omassa työpaikassani hoitajat ja lääkärit tekevät koulutuksensa mukaista työtä toisiaan kunnioittaen, ei siellä ole tarvetta puolustaa ammatillista tonttiaan. Lähinnä sarja esittää vanhoja kaikuja, sitä mitä joskus on enempikin ollut.

      Ei siis ole olemassa lääkäri-hoitaja -kuilua jota pitäisi kaventaa. Tällainen hierarkia kuuluu jonnekin vuosikymmenien taakse. Yksittäisiä henkilöitä voi olla joille on noussut neste päähän, mutta yleisesti ottaen ei vastakkainasettelua ammatillisessa mielessä ole. Mistähän on syntynyt ajatus että olisi? Vanhat tarinat ja tilanteet ovat vanhoja tarinoita ja tilanteita. Kummituksia vastaan ei kannata taistella. Varsinkin nykyiset nuoret lääkärit ovat todella mukavia, mutta myös useimmat vanhan koulun lääkärit. Niin kuin me kaikki, ammattimme osaavat.

      Ei syytä taistoon siis, luultujen kuilujen kaventamisiin. Hyviä opintoja!

      Poista
    3. Voin olla vain iloinen, jos teidän työpaikalla homma toimii niin kuin kuuluukin. Itse uskoin myös lujasti, että ei sitä kuilua enää ole (minkä takia olikin niin ikävää, että Syke nojautui niin vahvasti siihen), mutta sitten tämän kirjoituksen kommenttiosio yllättäen täyttyi kauhutarinoista, joissa lääkärit eivät puhu hoitajille, viskovat tavaroita ja ylläpitävät hirmuhierarkiaa. Samaa tarinaa olen kuullut myös hoitajakavereilta. Kuulostaa siis siltä, että kummitukset ovatkin vielä ihan eläviä ja taistelu jatkuu, ainakin joissakin paikoissa. Nuorissa lääkäreissä ja hoitajissa kuitenkin muhii toivottavasti lopullinen muutos, koska meitä koulutetaan koko ajan tajuamaan, että kukaan ei pysty mihinkään yksin vaan hoitotyö on tiimityötä, jossa joka palaa tarvitaan. Mutta kaiken kaikkiaan loistavaa kuulla, että sinä koet, ettei kuilua enää ole, koska siihen minäkin haluan uskoa ja niin sen pitääkin olla.

      Poista
  38. Rohkea mielipidekirjoitus! Hienoa nähdä, että uusi draamasarja herättää keskustelua ja vetoaa tunteisiin - tavoitteissa siis onnistuttu täydellisesti.
    Terveysalan saralta on monia sarjoja, esimerkiksi Greyn Anatomia (Nelonen), House (MTV3), Lääkärit (MTV3), Teho-osasto (MTV3 ja JIM), Holby Cityn sairaala (TV1) ja nyt tämä uusi SYKE (TV2). Kaikissa näissä sarjoissa miljöönä toimii sairaala, mutta huomion keskipisteenä oleva ammattikunta vaihtelee sarjasta riippuen. Kaikille näille sarjoille yhteistä miljöön lisäksi on viihteellisyys.
    Tarkoituksenmukaista ei varmastikaan ole leimata lääkäreitä tietynlaisiksi ihmisiksi, vaan tehdä heistä ennen kaikkea kiinnostavia roolihahmoja.
    Sinuna en ottaisi asiaa henkilökohtaisesti, pääsisit vähän helpommalla tulevaisuudessakin! :)
    Hyvää jatkoa sinulle ja menestystä opintoihin!

    Ystävällisin terveisin 3. vuoden lääketieteen opiskelija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Keskustelusta olen iloinen, vaikka leimauduinkin itse typeräksi mielensäpahoittajaksi. Turhaan mielestäni, koska en minä nyt oikeasti ole verisesti loukkaantunut täällä. En todellakaan. En oikestaan yhtään. Avausjakson typeryys vain purkautui kiukkuiseksi tekstiksi, joka on nyt moneen suuntaan analysoitu täällä kommenteissa. Omia silmiä on avattu ja toivottavasti joku on minunkin perimmäisimmän pointtini oivaltanut. Kaikista eniten vain toivon, ettei kukaan erehdy pitämään minua niiden hirviölääkäreiden puolustaja tai toisaalta sairaanhoitajien vihaajana, koska sellaistahan minä en yhtään meinannut.

      Tsemppiä sullekin!

      Poista
  39. "Kestän lääkäridissauksen, mutta olisin halunnut, että se olisi tehty tyylikkäämmin." Mikä olisi sinun mielestäsi tyylikkäämpi tapa? Draaman käsikirjoittamiseen kuuluu tietyt tavat kuvata ja kärjistää. Todellisuus on kuitenkin tarinaa ihmeellisempää, minkä varmasti tulet itsekin huomaamaan kun pääset työharjoitteluun sairaalaympäristöön. Myös ikä tasoittaa jyrkät mielipiteet. Tsemppiä opiskeluusi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teksti on tosiaan aika jyrkkä. Allekirjoitan :D Mutta rehellinen se on, koska kiukku sisälläni oli niin vahvaa, että sain ohjelman jälkeen nukuttujen yöunienkin jälkeen aikaan jotain näin kiukkuista. En ole itse henk.koht. millään tapaa loukkaantunut, mutta avausjakson mustavalkoinen lääkärit ovat hirviöitä -malli kiehutti verta yllä olevan tekstin verran. Kakkosjaksossa homma oli hoidettu jo paljon tyylikkäämmin, minkä perään huutelin jo ykkösjakson jälkeen. Tarkoitin sillä sitä, että tuodaan vaihtoehtoja niille kusipäälääkäreille, (joita siis aivan varmasti löytyy, en kiellä) eikä näytetä kaikkia lääkäreitä vain itsekkäinä koneina, koska ei se ole kiinnostavaa. Ykkösjakso tuhlasi minusta myös todellista ohjelma-aikaa lääkäri-hoitaja -vihasuhteen alleviivaamiseen, jolloin oikeita tapahtumia saatiin mukaan vähemmän ja päällimmäiseksi jäi hölmö lääkäridissaus. Kiitos :)

      Poista
  40. Lääkäri-hoitaja-kuilu on valitettavasti olemassa. Kärjistys on draaman tehokeino, mutta n. 10 vuotta alalla olleena (kätilönä) tunnistan kahtiajaon todella hyvin. Poikkeuksia onneksi on, ja nokittelua on myös ammattikunnan sisällä (lääkäri-lääkäri, hoitaja-hoitaja), kuten sarjassakin tulee esiin. Hyvä vs. paha - siinä hyvän draaman peruspalikka. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kahtiajakoa varmasti (ikävä kyllä) esiintyy, enkä yhtään puolustele lääkäreiden käytöstä. Se, että opiskelen lääkäriksi, ei meinaa, että hyväksyn hyssytellen toisten tekemät typeryydet. Draama on draamaa, ja varmaa on, että aion katsoa myös seuraavan jakson :)

      Poista
  41. Varmasti ammattiryhmästä kiinni millä tapaa ohjelmaa seuraa. Siskoni, joka ei ole hoitoalalla, piti sarjaa "ihan jees"-draamasarjana. Itse hoitajana työskentelevänä kiinnitin enemmän huomiota hoitajiin, enkä niinkään lääkäreihin. Sinä lääkiksen opiskelijana tietysti kiinnität huomiosi lääkärien rooleihin. Minusta on hienoa, että välillä tehdään sarjaa hoitajista. Onhan meillä Greyn anatomiaa, Housea, Teho-osastoa etc jotka antaa positiivisempaa kuvaa lääkäreistä. Valitettavaa kuitenkin on, miten harvassa on lääkärit, jotka näyttävät mielellään tekevän yhteistyötä varsinkaan nuoren lähihoitajan kanssa. Esimerkiksi nykyisessä työpaikassani en ole nähnyt lääkäriämme kertaakaan. Hän tekee töitä vain sairaanhoitajien ja muiden lääkäreiden kanssa, eikä ole käynyt edes esittäytymässä meille. Me vain toteutamme hänen määräyksensä, muuten olemme hänelle ilmaa. Samoin myös edellisessä työpaikassa, korkeintaan kävi haukkumassa hoitohenkilökunnan "vähä-älyisiksi" jos oli unohdettu mitata verenpaine tai kirjata hänen määräyksensä koneelle ajoissa, ettei hänen tarvitsisi kuin kuitata määräyksensä. Toisaalta siis hyvä, että niin moni lääkäriopiskelija, sinut mukaan lukien, on suuttunut Syke-sarjasta. Ehkä te olette niitä tulevia lääkäreitä, jotka muuttavat sairaaloiden toimintatapoja? Tsemppiä opiskeluihisi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi hyvästä kommentista, joka taas kyllä laitto hämmästelemään. Mitä ihmettä... En vaan ymmärrä tuota jyrkkää jakoa, koska kaikkien päämäärähän on sama: saada potilas hoidettua mahdollisimman hyvin. Jokainen tuo oman ammattitaitonsa peliin eikä systeemi toimis ilman kaikkia. Melko yksinkertaista minusta. Olis hauska nähdä, miten tommoset lääkärit hoitas potilaat ilman hoitajia, niin sairaan- kuin lähihoitajiakin. Tekstin pointti ei siis todellakaan ollut harmitella sitä, että ohjelma on tehty hoitajan näkökulmasta, vaan äksyillä siitä, miten mustavalkoisen kusipäinä lääkärit esitettiin. Ja lohduttavaa, jos todistetusti joku muukin lääkäriopiskelija on jossain suutahtanut, koska en minä halua, että minun yhden tekstini takia kaikki lääkäriopiskelijat leimataan loukkaantuneiksi. Koska ei se niin välttämättä ole, vaan minä olen vain minä ja muut voivat vapaasti olla aivan eri mieltä. Ja kun minäkään en ole loukkaantunut, vaan hetkellisen kiukustunut vain :D

      Hurjasti tsemppii sulle töihin! :)

      Poista
  42. Erikoistu psykiatriaan. Meillä lääkärit ja hoitajat ovat samaa tiimiä, joilla toki kummallakin on omat tehtävänsä. Mutta yhteistyötä tehdään saumattomasti, toisen mielipidettä kysytään ja hullutellaan ynnä nauretaan yhdessä ja ajetaan tietenkin potilaiden parasta.

    Somaattinen puoli sairaalassa tosin on paljon kylmempi maailma, joten sinällään Sykkeessä varmasti hierarkisuudesta on totuuden siemen. Mutta psykiatrialla se on periaatteessa olematonta.

    Terv: Sairaanhoitaja (AMK) suljetulta osastolta. Tosin meikällä on vielä (toistaiseksi) avaimet :)

    VastaaPoista
  43. Olen 2014 kommentoinut kirjoitustasi facebookissa, kopioin tähän suoraan fb:sta sen kommenttini, tuli vastaan fb muistona:

    Oli minunkin mielestä vähän typerää katsoa koko sarjaa, taisi jäädä eka jakso viimeiseksi minulla. On vähä väärin oikeastaan luoda sarjassa esitettävää mielikuvaa joka on epätodellista, ei oikeasti ole aikaa keskittyä asioihin joita sarjassa esitetään eikä sarjassa esitetyllä tavalla voi käyttäytyä missään tai ne työt olisi tekemättä. Tiedoksi; Syke-sarja on täysin fiktiivinen ja todellisuuden kanssa sillä ei ole paljoakaan tekemistä. Luulin ennen sarjan ensimmäistä osaa, että sitä yritetään tehdä ihan oikeasti hyvin totuutta kuvaava, kunnes katsoin osan ja huomasin, että ihan on esitetty hyvin ainoastaan se, ettei sairaalasarjan tekeminen ole edelleenkään hallinnassa. Sarja on yhtä hyvä kuin kauniit ja rohkeat.

    VastaaPoista
  44. En voi käsittää, miksi ihmiset muka jonkun sarjan perusteella arvostelisivat, jos sanoo olevansa lääkäri. TV-sarja on TV-SARJA eli se on VIIHTEELLINEN ja tahallaan kärjistävä. En ole niin yksinkertainen, että uskoisin kaiken mitä telkkarissa näytetään. Vaikka sairaalamaailma nyt hierarkkinen onkin, niin en perustaisi käsityksiäni koskaan mihinkään sarjaan. Jos joku esittelee itsensä lääkärinä, niin ei minulle nyt heti ensiksi tule mikään SYKE-sarja mieleen, vaikka sitä katselenkin.

    Vai olenko ihan pihalla siitä, miten pohjattoman tyhmiä ihmiset voivat olla, kun perustavat mielipiteensä johonkin TV-sarjaan.

    Ei sitten enää tehdä mitään sarjoja, jos täällä kaikki ammattiloukkaantujat koko ajan tuohtuvat ties mistä.

    VastaaPoista